برگزیدگان خوارزمی| طراحی و ساخت شیشه‌های کابین در هواپیماهای پهن‌پیکر

ساخت شیشه‌های کابین جلویی هواپیما با الزامات بسیاری روبروست؛ از جمله اینکه بایستی قابلیت تحمل تنش بالا و ایجاد دید مناسب را داشته باشند. چالش‌هایی که با یکی از طرح‌های برگزیده خوارزمی حل شده است.

برگزیدگان خوارزمی|  طراحی و ساخت شیشه‌های کابین در هواپیماهای پهن‌پیکر

گروه علم و پیشرفت سکانس؛ شیشه‌های جلویی کابین هواپیماهای مسافربری به دلیل شرایط بسیار سخت پروازی توأم با نیازهای اپتیکی برای دید خلبان و کمک‌خلبان به عنوان یک قطعه هوایی حساس در هواپیما شناخته می‌شود. این شیشه‌ها بایستی قابلیت ایجاد دید مناسب برای افراد و همچنین تحمل تنش و فشار بالا را داشته باشند.

از طرفی، این شیشه‌ها به منظور تأمین ایمنی و تداوم در صلاحیت پروازی و همچنین الزامات نگهداری و تعمیرات مناسب، باید طبق الزامات و مقررات ملی سازمان هواپیمایی ایران و سازمان بین‌المللی هوانوردی طراحی، ساخت، نصب و نگهداری شوند.

بهینه‌سازی طراحی و ساخت شیشه‌های کابین هواپیماهای پهن‌پیکر، موضوع یکی از طرح‌های برگزیده سی‌وششمین دوره جشنواره بین‌المللی خوارزمی بوده است. مجری این طرح، شرکت صایران صنعت بشیر بوده و طرح در گروه طرح‌های توسعه‌ای تخصصی هوافضا رتبه سوم را کسب کرده است.

طراحی و ساخت این شیشه‌ها با در نظرگرفتن ایجاد بهبود عملکرد، پس از طرح نیاز ناوگان مسافربری کشور (فوکر 100، بوئینگ 737 و بوئینگ MD) در دستور کار قرار گرفته است. پیش از تولید این شیشه، ناوگان مسافربری با مشکلاتی از قبیل تأمین شیشه استاندارد از منابع معتبر و قابل اعتماد، معطلی هواپیما تا زمان تأمین، عدم وجود خدمات پس از فروش قطعه و… همراه بود.

این شیشه‌ها، استانداردهای لازم را نیز دریافت کرده‌‌اند. تأییدیه‌های تشکیلات طراحی DOA – Design Organisation Approval و تشکیلات تولید  Production Organisation Approval و همچنین مجوزهای نصب بر روی هواپیما با عنوان STC – Supplemental Type Certificate از مراجع ذی‌صلاح قانونی کشور اخذ شدند و از سال 1389 به بعد، دریافت این تأییدیه‌ها و گواهینامه‌ها آغاز و استمرار یافته است.

طراحی و ساخت این شیشه‌ها، ویژگی‌های نوآورانه زیادی نیز داشته است. به منظور بهبود در عمر کاری ایمن و افزایش طول عمر مفید و تأمین بهینه نیازهای ناوگان مسافربری کشوری و ایجاد بستر صادراتی اقداماتی از قبیل طراحی میان‌لایه پلیمری بهینه‌سازی‌شده، طراحی اجزای فلزی با توجه به استانداردهای هوایی به روز، طراحی لایه گرم‌کن نانویی گرمایشی با توجه به توزیع ضخامت متناسب با هندسه شیشه و اجرای آن، طراحی مواد نوار رسانا و فرایند اجرای آن ، بهینه‌سازی حسگر حرارت از سیمی به سرامیکی و طراحی هندسه یکپارچه با هدف مسدودکردن مسیر نفوذ رطوبت انجام گرفته است.

پایان پیام/